tisdag 8 oktober 2013

Vad kostar en bil?

Vi drömmer om att ha en bil. Inte för att vi behöver en utan för att det hade varit gött. Med andra ord skulle det vara en lyxpryl. En lyxpryl vi utan tvekan har råd med men som vi inte på ett rationellt sätt kan motivera.

I mina ögon är bilen ett fortskaffningsmedel och bör värderas som ett sådant. Vissa måste ha bilen för att ta sig till jobbet. Dock kvarstår faktum att bilen är ett monument över deras jakt på status (i mångas fall ett monument över deras dumhet). Väldigt många betalar väldigt mycket för en bil som 95% av tiden ser bra ut på en parkeringsplats och kostar otroliga mängder pengar utan att egentligen ha ett behov av en bil eller för den delen behov av en såpass dyr bil. Säg de har en bil för 500 000 men de hade lika gärna kunnat klara sig med en för 200 000. De betalar då 300 000 kr för att "sätta guldkant på vardagen" och för att öka sin egen status och image. Det är helt ok för mig. Men jag förstår det inte.

För mig är bilen ett pengaätande monster. Min mentala bild av en bil är en bil med ett stort gap fram och där framför bilen står jag och skyfflar in pengar som bränns upp direkt. Det är den bilden jag tar fram när jag kommer på att jag vill köpa en bil. Så vad kostar då en bil? Ta följande exempel.

Inköpspris: 150 000
Skatt service och bensin: 30 000 kr per år. 

Säg att du har bilen i 3 år och sedan säljer den för 100 000. Då skulle de flesta säga att den kostat 3*30 000+50 000 = 140 000 kr. Inte i min värld. Efter dessa 3 år investerar du troligen i en ny bil så de där 100 000 kr du får tillbaka från försäljningen ser du troligen aldrig av och dessutom får du pytsa in med nya friska pengar för den nya bilen. Om vi för enkelhetsskull antar att du inte pytsar in några nya pengar för en ny bil men äger en bil som kostar 30 000 kr om året i drift och 150 000 i inköp så har du efter 20 år sagt nej till

2 899 200 kr om du istället hade investerat pengarna och fått 10% avkastning. 
1 439 572 kr om du istället hade investerat pengarna och fått 5% avkastning. 

Visst kommer du att få merkostnader för transport om du inte har en bil. Men för de 50 000 du vart 3 e år pytsar in för din bil täcker du nog de flesta av dina extra transportkostnader. 

Så svaret på frågan hur mycket en bil kostar är: Så vansinnigt mycket att det gäller att göra allt för att slippa köpa en bil. 

 Tack för mig!

/Särimner



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar