onsdag 12 november 2014

Äntligen!

Ropade Gert Fylking tills dess att han blev portad från tillkännagivandet av årets litteraturpristagare. Samma uttryck använde jag mig av när amorteringskraven blev klara i veckan. Som jag har väntat! Nu äntligen kan vi under nästa år på allvar utvärdera ett husköp. Vi har bra inkomster, en bra pott att gå in med och förhoppningsvis får amorteringskraven priserna att vända ner. Oavsett så tycker jag det är sunt att Svensson tvingas börja amortera. I min mening har politikerna agerat allt för sent och vi hade kunnat förebygga den rädsla som nu råder genom att ha trappat av ränteavdragen och infört amorteringskrav successivt under de senaste 10 åren, men bättre sent än aldrig. Ser med spänning fram emot att se på vilket sätt amorteringskraven kommer verka.

/Särimner

2 kommentarer:

  1. Hej Särimner,
    Vilken trevlig blogg du har!

    Även om jag uppskattar din blogg så har jag en diametralt annan åsikt om det kommande amorteringskraven. Att lagstadga om ett generellt krav på amortering utan att ta hänsyn till den individuella personens betalningsförmåga tycker jag är vansinnigt. Bolåneräntan för majoriteten av oss bolånetorskar understiger 2 % och att få en avkastning som överstiger det är inte speciellt svårt.

    Ditt resonemang om räntebidraget håller jag helt med dig om. Det är vansinnigt att svenska staten subventionerar räntekostnader och borde genast införa någon form av nedtrappning.

    Mvh// Chansar mest

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Chansar mest!

      Kul att du hittat hit och kul att du har en annan åsikt :)
      Var inne på er blogg och måste säga att din är väldigt trevlig den med :). I grunden håller jag med dig om att amorteringskrav inte borde finnas utan att det är en affärsuppgörelse mellan två parter och staten därför inte borde lägga sig i.
      Mitt inlägg och hur jag ser på amorteringskrav just nu färgas av min situation där jag hoppas kunna komma in på bomarknaden billigare än idag och snabbt komma ner på en låg belåningsgrad. Sen tror jag att det för ekonomin som helhet faktiskt är sunt med ett amorteringskrav, dock kommer effekterna vid införandet att vara negativa. Men på lång sikt så tror jag att amorteringskraven kommer stärka svenskarnas ekonomi och göra den stabilare.

      Ränteavdraget är bland det värsta jag vet och jag har under senaste ca 10 åren många gånger argumenterat för ett avskaffande genom nedtrappning. Men ingen politiker vågar ta upp frågan och gemene man förstår oftast inte vad ränteavdraget innebär. De ser bara att de får tillbaka pengar så då måste det ju vara bra...

      Vi får se hur det blir helt enkelt.
      /Särimner

      Radera