fredag 12 december 2014

Att bli rik

Hur gör man?

Än så länge är jag helt fel person att svara på frågan då jag inte är rik ännu, så du kan sluta läsa här. Inlägget ger dig inte svar på frågan. Dock hoppas jag med tiden kunna nå drömmen om att välja att jobba eller inte. Så vad krävs då för att bli rik?

Grunden till all rikedom är någon form av inkomst (Givet att man inte är rik från början eller ärver en avlägsen släkting). Inkomsten kan komma genom att man är anställd, egenföretagare eller sysslar med något annat, trading, poker eller rent av illegal verksamhet. Det sista är uteslutet för de flesta av oss. Första steget i vägen mot rikedom är att se över sina egna möjligheter och vägar att skaffa en inkomst. Är du en löneslav (ja, tyvärr) eller är du en driven entreprenör som hittar dina egna vägar att skaffa din inkomst (icke)? Oavsett vad du får din inkomst ifrån och hur stor den är så är det vad du gör med den som avgör om du kan lyckas. Jag tror små utgifter är en större framgångsfaktor än stora inkomster. Har man stora inkomster har man ofta stora utgifter. Uttryckt i företagstermer är kassaflödet starkt men balansräkningen svag. Själv hoppas jag kunna uppnå målet med en mer mellanmjölksväg i sann svensk anda. Genom att få iaf en hyffsad inkomst och ha relativt små utgifter, men tillräckligt stora för att leva helt ok, så hoppas jag kunna placera tillräckligt mycket över tid för att bli rik.

Men jag har också en annan dröm/tanke/möjlighet som jag ständigt funderar på. Drömmen är att skapa ett eller flera projekt/företag som med minimalt arbete ger en god passiv inkomst över tid. Dvs bygga små ledningar som vattnar mitt kapital med extrainkomster. Ett exempel skulle kunna vara den här bloggen, som i en (avlägsen) framtid skulle kunna generera små inkomster utan att jag anstränger mig allt för mycket. Jag funderar ständigt på alternativ som kan hjälpa mig och hoppas att jag en dag ska hitta guld.

Själv blev jag inte klokare av detta inlägg, men det fungerade som terapi denna stormiga afton.


/Särimner

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar