tisdag 5 november 2013

Inköp Deutsche Bank

Köpte idag Deutsche Bank för kapitalet som frigjordes efter försäljningen av SEB och Sydbank igår. Tror att Deutsche Bank genom kostnadsminskningar har möjlighet att öka marginalen och komma upp i P/B kring 1. Det är en lång väg men jag tror det kommer att hända, nettomarginalen är fruktansvärt dålig för Deutsche och borde vara möjlig att minst dubbla på 2 år. 

I min jämförelse av olika banker så framstod även Citigroup och Santander som intressanta och någon av dem kommer troligen att bli inköp kommande månaden. Alla banker har haft problem men håller på att uppvärderas. Som jag ser det nu har Santander kommit längst i uppvärderingen och Deutsche bank ligger sist av de tre. Dock så ser jag Santander som en stabilare bank och är beredd att betala mer för den vilket gör att den fortfarande är intressant som en bank att lägga i byrålådan. 

Resan framåt kan jag bara hoppas blir behaglig men det är nog att hoppas på för mycket. Är beredd på en stormig resa kommande året. 

/Särimner


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar