onsdag 27 november 2013

Konsumtionsfällan

Varje dag slåss jag mot min vilja att köpa något. Jag gillar prylar och jag gillar kläder, skor och klockor. Dessutom gillar jag en hel del dyra sporter, som cykel, dykning och skidåkning, med allt vad det innebär i utrustningsväg, resor och tid. Trots det känner jag att jag har kontroll på mitt begär och att jag har de saker jag behöver. Visst vill jag HA en hel del saker, men det betyder inte att jag behöver dem. Hur styr jag då mitt konsumtionsbeteende?

Jag har tidigare varit inne på utnyttjandegraden. En pryl måste användas i tillräckligt stor utsträckning för att motivera ett inköp. En annan devis jag tror är ekonomisk men som kostar mer initialt är att köpa en sak du verkligen gillar så att du tar hand om den och använder den länge.

Vi kan ta skor som exempel. Jag älskar skor! (trots att jag är man) Ett par fotriktiga handgjorda skinnskor är för mig oumbärligt. Det är snyggt och bekvämt. Nackdelen är ju såklart att de kostar från ca 1500 kr och uppåt beroende på modell och märke och om man har tur att fynda (håll utkik efter nya kvalitetsskor på ebay). Medelpriset på mina skor ligger kring 2000 kr. Oekonomiskt? Inte nödvändigtvis. Tidigare köpte jag skor som jag använde varje dag. De slets snabbt och jag tog inte hand om dem. När jag kom hem så trampade jag av mig dem i hallen. De såg oftast skit ut redan efter ett par veckor. Detta beteende gjorde att jag slet ut minst 2 par skor per år som bara var att slänga. Det är nu över 2 år sedan jag slängde ett par skor. Genom att köpa dyrare skor som jag tar hand om håller de otroligt bra. Jag använder dem inte varje dag och jag uppskattar dem för utseendet men också för hantverket. Det tar inte lång tid att putsa upp dem och resultatet är fantastiskt. Mina äldsta skor ser fortfarande ut som de är helt nya!

Så rådet är helt enkelt att köpa saker du verkligen vill ha och som du sedan vårdar så de håller längre. Det sparar både din plånbok och miljön på i längden. Detta beteende kräver dock att du verkligen funderar på marginalnyttan med dina inköp. Det är inte alltid lätt att dra gränsen mellan hur mycket jag behöver spendera för att köpa en pryl jag verkligen gillar och tar hand om och var det övergår i rent habegär.

Färre, bättre, längre -->Förhoppningsvis mer i plånboken

/Särimner

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar