lördag 2 november 2013

Skapa mer investeringsutrymme genom att mäta

Jag har som mål att försöka öka mitt investeringsutrymmer. För att göra det måste jag minska mina utgifter på något sätt eller öka mina inkomster. Som civilingenjör är jag av åsikten att bästa sättet att förbättra något är att börja mäta det.
Vad menar jag då med det? 
Jo, att många säger att de gör på ett visst sätt men egentligen har de ingen koll för att de mäter det inte. Det kan handla om allt från hur bra kondition en person har till hur mycket hen spenderar på vissa saker. Vi tenderar nämligen att förneka saker, som inte passar med vår självbild, för oss själva och andra. För en stor del av min bekantskapskrets gäller detta hur de agerar ekonomiskt. De säger att de inte spenderar pengar på onödiga saker och att de försöker spara så mycket som möjligt men att pengarna ändå på något sätt tar slut! Många vet inte ens hur mycket de har i grundlön efter skatt! Det fina med privatekonomi är att det är enkelt att mäta. Det är enkelt att få svart på vitt hur det egentligen ligger till. Men det krävs många gånger mod att våga granska sig själv och sitt beteende till och med när det bara handlar om att visa sig själv hur verkligheten ser ut. Pengar tar inte bara slut. De är som energi. De kan inte förgöras bara omvandlas (byta händer). 

När jag diskuterar privatekonomi med mina vänner är mitt första tips inte att sätta ihop en budget. För om jag skulle ge det tipset så missar de den viktigaste läxan. Mitt första tips är att köpa allt med kort, så långt det är möjligt, för att skapa spårbarhet över konsumtionsbeteendet. Mitt andra är att sätta ihop en månadsrapport med ett antal kategorier t.ex

Hyra
Mat
Transport
Sparande 
Kläder
Nöje
Sparande
Skulder 

Plus fler kategorier beroende på vem personen är. T.ex skönhet eller som jag själv har som största utgiftspost förutom mat och hyra-Fritid. 

När det är klart så är det enkelt att se var pengarna tar vägen. De är nu redo att fundera över sitt konsumtionsbeteende. Vad är viktigt för mig vad kan jag skippa. När denna analys är gjord är de nästan redo för en budget. Men innan dess vill jag få dem till att fundera på var de kan spara utan att ändra sitt konsumtionsbeteende. Det jag menar då är hur de kan minska sina nuvarande kostnader utan att ändra köpbeteendet alls. De flesta tittar vid det här tillfället på mig som om jag är en utomjording och svarar det går väl inte?

Vad jag menar är att se om de kan byta något de har idag mot något bättre.

Elabonnemang
Mobilabonnemang
Betalkort
Försäkringar
Lönekonton
Medlemskap där de handlar den mesta av maten

Först när de är klara med detta arbete tycker jag att de är redo att sätta ihop en riktig budget. 

För många tar det ett tag att komma till den punkten då de kan sätta en uthållig och rimlig budget. Men alla säger att så fort de börjat mäta så har de förbättrat sin ekonomi avsevärt. Det får nästan alltid till effekt att hen börjar ifrågasätta nästan varje inköp. 

Så börja mät din ekonomi och bli rikare!

/Särimner




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar