onsdag 30 oktober 2013

Tjäna pengar till varje pris?

Hej,

Har på senare år börjat fundera mer kring om jag kan stå bakom de företag jag investerar i. Tidigare har jag inte brytt mig om vad företaget har sysslat med, eller hur, så länge jag sett en bra affär. Jag har försvarat det med med att så länge jag inte deltagit i en emission av något slag eller köpt obligationer i företaget så har jag heller inte bidragit med pengar till företaget. Om inte jag köper aktierna så gör någon annan det.

Visst är det på ett sätt sant. Men samtidigt har jag hjälpt till att berika de som skapat företaget, genom att öka efterfrågan på aktien och därmed aktievärdet (om än i försumbar utsträckning), och på så sätt bidragit till incitamenten att starta/driva sådan verksamhet. Samtidigt vill jag som aktieägare att företaget ska gå bra så jag tjänar pengar även om det är dirty business. Vilket i sig också är motsägelsefullt. Under senaste året har jag därför avvecklat ett innehav jag gått i och ur lite då och då sedan finanskrisen och tänker inte röra bolaget eller andra företag jag inte känner att jag kan stå för att jag äger igen. Företaget i fråga var Black Pearl Reasources som haft en berg och dalbana de senaste åren på börsen. När jag summerar mina positioner i företaget så har jag förlorat ca 3000kr på dem. Ingen stor summa i sig. Men i ljuset av att det är det enda företag jag varit investerad i där jag känner tveksamhet kring den verksamhet de håller på med är det ju bra att det också är det enda företag jag hittills förlorat pengar på genom mina innehav.

 När jag tidigare i år avvecklade innehavet kändes det som en lättnad. Numer lider jag inte några samvetskval för vilka aktier jag äger.

/Särimner

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar