söndag 27 oktober 2013

Hur mycket använder du dina prylar?

En stor utgiftspost är alla prylar som man "ska" ha. Det är så lätt att köpa ett par nya skor en ny dator lite nya köksattiraljer och en helt onödig gismo som endast används till att vika ihop t-shirts, precis vad jag behöver!? Därför har jag en stor överläggning med mig själv innan varje inköp av nya prylar där utilisation är nyckeltalet. Om jag ska köpa något så måste det vara något som jag har behov för.

1.löser en uppgift
2. Används tillräckligt frekvent för att motivera ett inköp dvs hög utnyttjandegrad.
3. Pris/utnyttjandegrad måste vara rimligt.

Genom att se till vad saker kostar och hur mycket de utnyttjas lyckas jag ofta tala mig ur att köpa den ena eller andra prylen. Att ställa frågan behöver jag verkligen den här saken är otroligt nyttigt och oftast är svaret nej varje gång du tvekar om svaret.  

Ha en trevlig kväll!

/Särimner

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar